TRY AGAIN

2020

Stampa 3D a filamento FDM (PLA e PETG), teca in plexiglass 20x20x15 cm


Il progetto consiste in una serie di stampe 3D da modelli estrapolati da Google Maps: i luoghi raffigurati sono sezioni di mare scelte in base alla loro lontananza dalla terraferma abitata. 

Attraverso il procedimento di modellazione, di stampa e dei materiali utilizzati sono stati inseriti dei glitch -delle interferenze- che favoriscono a rendere queste ‘sezioni di lontananza’ ancora più distanti dalla geografia reale, aprendo l’immaginario e annebbiando il limite tra il mappato e lo sconosciuto.

Il tema del glitch rimanda a tutti quei luoghi riscontrabili sulle mappe online che, per motivi di diversa natura, non appaiono correttamente mappati.

L’intento è quindi quello di generare dei luoghi ibridi attraverso il rapporto tra superficie e fondale, reale e ideale.




3d print, plexiglass, 20x20x15 cm

This project is based on a series of 3D models built on ‘unseen’ coordinates from Google Maps: the non-places portrayed in the models represent sections of sea-floor, chosen on the basis of their distance from land and human habitation.

Through the process of modelling, printing and in the selection of materials, glitches – consisting of visual and physical interferences – were purposefully inserted in order to further distance these remote places from geographic reality, glitching the ability of the viewer to ever really know the place.

In this sense, the ‘glitch’ becomes emblematic of our relationship to knowledge: physically blurring, smudging, contorting the ‘line’ between the mapped and the unknown(able). Unexepectedly, the glitches depicted bring us closer to the non-places of the digital sphere; places that for various reasons, are not accurately mapped. The project thus aims to generate a hybrid space by capturing the relationship between seabed and surface, depth and superficiality, the real and the ideal.